Inteligența emoțională în conducerea afacerilor
![]() |
http://www.nlp-evolutiv.ro |
Autori: Diana-Sandra Pop, Victor Ciobanu
Înainte de a clarifica care este importanța inteligenței emoționale în conducerea afacerilor, ar trebui să precizăm și definim ce este „inteligența emoțională”. Începem dintâi, bineînțeles, de la definirea însăși a inteligenței conform DEX-ului: „inteligența reprezintă capacitatea de a înțelege ușor și bine, de a sesiza ceea ce este esențial, de a rezolva situații sau probleme noi pe baza experienței acumulate anterior”. Spus pe scurt, inteligența reprezintă capacitatea de a înțelege (rapid și corect).
Înainte de a clarifica care este importanța inteligenței emoționale în conducerea afacerilor, ar trebui să precizăm și definim ce este „inteligența emoțională”. Începem dintâi, bineînțeles, de la definirea însăși a inteligenței conform DEX-ului: „inteligența reprezintă capacitatea de a înțelege ușor și bine, de a sesiza ceea ce este esențial, de a rezolva situații sau probleme noi pe baza experienței acumulate anterior”. Spus pe scurt, inteligența reprezintă capacitatea de a înțelege (rapid și corect).
Dar ce reprezintă
„inteligența emoțională”, atunci? Pe baza celui de-al doilea termen din această
sintagmă, ne dăm seama că inteligența emoțională, stricto senso, înseamnă
capacitatea de a înțelege ușor și bine emoțiile. Emoțile, însă, îți pot
aparține ție, sau altor oameni. În rezultat, inteligența emoțională, spus pe
scurt și direct, ar reprezenta capacitatea de a-ți înțelege propriile emoții,
precum și de a citi și înțelege emoțiile altor oameni.
Însă aceasta
reprezintă definiția stricto senso, sau îngustă, a inteligenței emoționale. În
literatură de specialitate, dar și în limbajul popular mulți definesc sau folosesc
acest termen cu un sens mult mai larg, iar alții pun semnul egal sau confundă
inteligența emoțională cu empatia. De aceea vom expune și o definiție mai
lărgită a inteligenței emoționale.
De regulă se consideră că termenul de inteligență
emoțională a fost folosit pentru prima dată de Wayne Payne în 1985 în teza sa
de doctor, însă în realitate acest termen a fost utilizat și de către Beldoch
și Leuner în 1964 și, respectiv, 1966. Primii însă care au realizat o descriere
comprehensivă a ceea ce reprezintă inteligența emoțională sunt psihologii Peter
Salovey și John Mayer. Aceștia, bazându-se pe inteligențele personale
(intrapersonală și interpersonală) ale lui Howard Gardner, au definit
inteligența emoțională ca fiind constituită din cinci componente:
- Cunoașterea și înțelegerea emoțiilor personale;
- Gestionarea emoțiilor;
- Automotivarea (motivarea de sine);
- Recunoașterea emoțiilor în ceilalți;
- Manevrarea relațiilor (abilități sociale).
Fix același model, sau definiție a inteligenței
emoționale o folosește și Daniel Goleman, cel care a și popularizat termenul de
inteligență emoțională odată cu succesul cărții sale din 1995: “Inteligența
emoțională: De ce aceasta poate conta mai mult decât IQ-ul”. Sintetizând, putem
afirma că inteligența emoțională reprezintă înțelegerea și gestionarea
emoțiilor, personale sau ale altora, pentru a crea relații armonioase cu cei
din jur.
Daniel Goleman a creat un centru de cercetare a
felului în care acționează inteligența emoțională în organizații. Acest centru
a realizat un studiu, analizând modelele de competențe ale liderilor de la 188
de companii. Aceste competențe au fost grupate în trei categorii: priceperea
pur tehnică, abilitățile cognitive și cele legate de inteligența emoțională. În
urma analizei studiului, Goleman a descoperit că inteligența emoțională este de
2 ori mai importantă decât fiecare dintre celelalte 2 competențe. Mai mult
chiar, ponderea inteligenței emoționale ar crește în importanță odată cu
poziția liderului în companie.
Ce rol joacă inteligența emoțională în conducerea
afacerilor cu succes? Unul destul de mare. Astăzi, socializarea și abilitățile
sociale reprezintă baza, sau cele mai importante abilități întru atingerea
succesului, așa cum îl înțelege și promovează societatea și mass-media:
bogăție, putere (politică) sau popularitate. La baza atingerii acestor forme de
succes, stă, desigur, socializarea, sau cât de bine știi să comunici și
socializezi cu semenii tăi.
La fel este și în afaceri. Pentru a avea succes în
business, trebuie să știi cum să comunici și socializezi și cu angajații tăi,
dar și cu partenerii de afaceri: furnizori, clienți, creditori, etc. Ori, la
baza unei comunicări și socializări eficiente stă anume inteligența emoțională.
Inteligența emoțională este cea care te ajută să îți înțelegi mai bine
angajații, să înțelegi ce îi motivează să-și facă treaba bine, și să
contruiești o echipă care să lucreze în armonie și la eficiență maximă pentru
atingerea obiectivelor companiei. Anume inteligența emoțională este cea care
poate ajuta un manager să devină un lider, care să știe cum să își motiveze și
entuziasmeze subordonații să lucreze la putere maximă.
Totodată, inteligența emoțională este și cea care te
ajută să-ți construiești o mulțime de relații profesionale și de prietenie
puternice și eficiente. Adică să faci eficient networking. Inteligența
emoțională te poate ajuta în afaceri să dezvolți parteneriate de încredere cu
furnizorii, clienții și creditorii tăi, odată ce tu înțelegi cu ușurință
emoțiile, sentimentele și dorințele acestora.
Concluzii
Inteligența
emoțională reprezintă capacitatea de a înțelege emoțiile tale și ale
celorlalți, de a le gestiona și a ști cum să te motivezi și să îi motivezi pe
ceilalți, construind relații sociale armonioase și pozitive cu ceilalți oameni.
Această capacitate este deosebit de importantă în conducerea afacerilor, fiind
probabil competența cea mai importantă pentru a deveni un lider adevărat și a
conduce o afacere cu succes.
Bibliografie:
- Daniel Goleman. Inteligența emoțională. București, Curtea Veche, 2001;
- Emotional intelligence // http://en.wikipedia.org/wiki/Emotional_intelligence;
- Inteligență // http://dexonline.ro/definitie/inteligen%C8%9B%C4%83;
- Inteligența emoțională și leadership // https://ciorna.wordpress.com/sciences-po/inteligenta-emotionala-si-leadership/;
- Inteligența emoțională și rolul ei în businessul de azi // http://www.esimplu.ro/articole/strategie/5163-inteligenta-emotionala-si-rolul-ei-in-businessul-de-azi.
Comentarii
Trimiteți un comentariu