Diferențe între leadership și management
![]() |
http://www.knowmyteam.com |
Relația dintre leadership și
management a stârnit un interes considerabil în literatura despre conducere.
Există de asemenea și multă confuzie, atât în sălile de curs, cât și în
secțiile de producție, din cauza faptului că termenii de “leadership” si
“management” sunt considerați foarte diferiți și asemănători în același timp.
Unele persoane văd acești termeni ca sinonime și îi folosesc frecvent
înlocuindu-i în expresii și fraze. Alte persoane îi consideră extrem de opuși;
atât de extrem, încât acestea ar putea argumenta că nu poți fi un bun
manager și un bun lider în același timp. Totuși, alte persoane se situează
undeva la mijloc și și-au dat seama că, deși există o diferență între
leadership și management, având cunoștințele necesare o persoană poate fi cu
succes un bun manager și un bun lider în același timp.
Conceptul de „manager” are rădăcina în
cuvântul latin „manus”, adică mână.
Din această rădăcină s-au ramificat mai multe cuvinte, italianul „maneggiare” și vechiul cuvânt franțuzesc
„manege” – care înseamnă dresarea
cailor și plimbarea lor printr-un manej, adică o școală de călărie. Probabil că
în ziua de azi nu mai e o activitate atât de glorioasă, dar acum câteva secole,
când a apărut cuvântul, aportul cailor era decisiv, iar rolul dresorului
trebuie să fi fost foarte important. Spre deosebire de rădăcina etimologică a
cuvântului manager, cea a cuvântului „lider”
este termenul anglo-saxon „laed”,
care înseamnă cale sau drum. Verbul „laeden” înseamnă a călători. Această
origine etimologică sugerează o orientare mult mai amplă și mai durabilă decât
a-i învăța pe cai cum să se poarte.
La o examinare rapida, leadershipul este un proces prin care o persoana
influenteaza un grup de indivizi pentru a atinge un scop comun. Exista o
varietate de definitii ale leadershipului insa fiecare au in componenta lor
anumite elemente specifice care sunt esentiale pentru toate definitiile:
- Este un proces
- Implică influentă
- Este prezent in contextul unui grup (ai nevoie de cel putin 2 oameni)
- Implică atingerea unor obiective.
In acest mod Northouse a definit leadershipul ca fiind “un
proces in care un individ influenteaza un grup spre atingerea unor obiective
comune“.
Pentru
cei mai multi, definitia managementului este vazut destul de diferit. Acest
lucru nu inseamna ca o persoana nu poate detine pozitia de manager si lider
simultan, dar managementul este considerat un termen separat de leadership.
Definitia managementului este de a exercita directii executive, administrative
si de supraveghere ale unui grup sau unei organizatii.
Leadershipul
si managementul prezinta multe similitudini. Ambele implica influenta, lucrul
cu oamenii si atingerea unui scop in mod eficient. Cu toate acestea, pot fi
luate in considerare ca fiind foarte diferite. Potrivit lui John Kotter,
leadership-ul poate fi considerat un concept vechi care a fost in jur de
secole, in timp ce managementul este un concept dezvoltat in ultimii 100 de
ani, in parte, datorita aparitiei revolutiei industriale.
Multi
savanti impart punctul de vedere al lui Kotter in diferentierea intre
management si leadership: Bennis and Nanus definesc managementul ca gestionare
a activitatile ce vor fi realizate si stapanirea rutinei stabilite; a fi
lider inseamna a te folosi de mijloacele prin care sa influentezi alte
persoane si a crea viziunea schimbarii. Rost afirma ca leadershipul este o
relatie multidirectionala ce implica influenta; managementul este o relatie
unidirectionala de autoritate.
Cercetătorul Warren Bennis,
specializat în leadership, face distincția dintre leadership și management
într-un mod foarte simpatic: el spune că este distincția dintre a face
lucrurile care trebuie și a face lucrurile cum trebuie. Alții spun că este
vorba de distincția dintre a conduce lucruri și a conduce oameni.
În principiu, există 5 mari
abordări asupra relației dintre management și leadership:
- Distincție clară între cele 2 concepte. Se consideră că diferența este cea dintre cei care stăpânesc contextul și cei care se supun contextului (Bennis).
- Confuzie între cele 2 concepte: pentru susținătorii acestei abordări, leadershipul este tot un management și, prin urmare, nu văd diferențe de conținut, și, ca atare îl consideră doar o modă.
- Leadershipul e o parte a managementului. Susținătorii acestei abordări consideră că leadershipul conține doar una dintre modalitățile prin care managementul asigură eficiența organizațională.
- Managementul e o parte a leadershipului. Cercetătorii Hersey, Blanchard și Johnson consideră că “în esență, leadershipul este un concept mai larg decât cel de management. Managementul este un tip special de leadership în care de bază este atingerea scopurilor;
- Relații de coincidență parțială a sferelor celor 2 noțiuni: abordarea cea mai bună, credem noi, care consideră că leadershipul și managementul au fiecare elemente proprii, specifice, care le asigură individualitatea și relativa autonomie, dar și o serie de elemente comune care le facilitează interacțiunea și potențarea reciprocă.
Lider versus manager
În literatura de specialitate, cele
mai uzuale distincții care se fac între lideri și manageri sunt:
- Liderii sunt interesați de viitor, pe când managerii de prezent.
- Liderii sunt interesați de schimbare, pe când managerii preferă stabilitatea și ordinea.
- Liderii au tendința să se preocupe de lucrurile pe pe termen lung, pe când managerii de cele pe termen scurt.
- Liderii sunt dominați de viziune, în timp ce managerii, fiind preocupați de norme și regulamente, se concentrează asupra instrucțiunilor.
- Liderii întreabă „De ce?”, în timp ce managerii întreabă „Cum?"
- Liderii își împuternicesc angajații, pe când managerii au tendința să-i controleze.
- Liderii își folosesc intuiția, pe când managerii se bazează pe logică.
- Liderii adoptă o viziune mai amplă, în care se cuprind și aspecte sociale, pe când managerii sunt preocupați numai de problemele organizației.
Cercetătorul Zaleznik diferențiază
liderii de manageri în funcție de 4 criterii principale:
- După criteriul scopului, liderii manifestă atitudine personale, active, pe când managerul manifestă atitudini impersonale, pasive.
- După concepția despre muncă, liderii stimulează munca, oferă și creează posibilități de alegere a ei, pe când managerii coordonează, echilibrează munca și recurg la compromisuri valorice.
- Relațiile cu alții: liderii sunt empatici, acordă atenție semnificației acțiunilor și evenimentelor, pe când managerii se implică emoțional puțin în relațiile cu alții.
- Percepția de sine: liderii au o identitate de sine mai slabă, fiind orientați spre schimbare, pe când managerii se identifică cu nevoia de a menține ordine actuală, fiind mai conservatori.
În opinia lui Max Landsberg, un
lider caută situații în care este nevoie de schimbare. El face ceea ce trebuie
și funcționează folosind influența personală. Are o viziune puternică și este
capabil să motiveze. Managerul, în schimb, face lucrurile cum trebuie și se
bazează mai mult pe influența poziției sale. Stimularea elanului este calitatea
sa cea mai importantă, și, în mod ideal, poate să și motiveze, dar, din păcate,
o face foarte rar.
Concluzii
Astfel, putem conchide la final că
manager este considerat, de regulă, gestionarul care face să meargă
organizația, în timp ce liderul este acela care adună la un loc și oferă o
motivație oamenilor pentru a-i aduce spre o anumită direcție. Dacă însă ținem
cont de faptul că una din funcțiile managementului este cea de antrenare și
motivare, am putea conchide că managementul ar include, de fapt, in sine,
leadershipul. Însă dacă analizăm și sfera politică, unde mulți lideri politici,
ce știu să influențeze masele, nu sunt și buni manageri, ne dăm seama că
leadershipul e o sferă mai largă decât a fi doar o parte a managementului.
În opinia noastră, leadershipul și
managementul reprezintă două concepte diferite, care delimitează domenii
diferite și autonome, dar care interacționează destul de mult între ele, având
un spațiu sau o serie de mai multe elemente comune.
Comentarii
Trimiteți un comentariu