Cicloturism în Republica Moldova (Basarabia)

Cicloturismul reprezintă o ramură a turismului în care deplasarea se face pe bicicletă. Este, de fapt, o combinație dintre turism și ciclism. Doar că, accentul este pus pe efectuarea de excursii pentru plăcere, aventură și descoperirea de locuri turistice, și mai puțin pe sport sau (aproape deloc) competiție.

Tururile pe bicicletă pot varia de la excursii de cîteva ore pînă la mai multe zile, sau ani. Pe mine mă interesează doar excursiile de maxim o zi, cele mai frecvente în Republica Moldova. Acestea au, în opinia mea, 3 mari avantaje:
  1. Componenta turistică - te ajută să descoperi locurile din împrejurimile tale (oraș, raion, județ);
  2. Componenta de sport - practicarea ciclismului;
  3. Componenta ecologică - practicarea turismului fără poluare în timpul deplasării.

În RM cicloturismul este o ramură destul de nouă, aflată la început de dezvoltare. În ultima perioadă au început să se lanseze cîteva trasee pentru cicloturism, mai mult sau mai puțin reușite. Mai nou, anul ăsta am observat și două companii care au lansat ceva tururi de cicloturism ca activitate comercială (vindere servicii). 

Cel mai dezvoltat segment al cicloturismului în RM rămîne însă a fi acela informal, practicat de o parte mică din populație. În cadrul acestui segment se disting una sau 2 grupuri mai mari de cicliști, ce organizează ture în grupuri mai mari. Însă majoritatea tind a face ture desinestătător, singuri sau cu prietenii lor. Din această categorie fac parte și eu.

Cicloturism: My Experience

Personal am bicicletă din 2017. Însă de-abia anul ăsta m-am dezlănțuit și am făcut în sezonul de vară peste 1000 de km cu bicicleta, în 15 ture. În principal, anul ăsta am avut 3 obiective:

  1. Să vizitez toate localitățile din municipiul Chișinău (despre aceasta voi scrie într-un articol separat);
  2. Să vizitez cele 4 centre raionale vecine municipiului Chișinău;
  3. Efectuarea a 1-3 ture mai deosebite.

În cadrul acestor ture am vizitat aproape o sută de localități din RM și am descoperit o mulțime de locuri interesante și deosebite. Însă cel mai important, am învățat o mulțime de lucruri interesante despre cicloturism, RM, biciclete, despre mine, și în special trasee, despre care voi și scrie în continuare.

Moment important: precizez că eu sînt fan de trasee off-road/ ture MTB, majoritatea traseelor descrise de mine implicînd teren accidentat.

TURE SPRE CENTRELE RAIONALE VECINE CHIȘINĂULUI

1. Ialoveni

Ialoveni reprezintă de departe cea mai ușoară tură, cu sub 50 km distanță. De la Telecentru, pe drumul național E584, se ajunge cu ușurință în acest oraș. Mai departe, tura continuă cu vinăria Mileștii Mici și satele Piatra Albă, Brăila, și Străisteni. De la ultimul sat, pe drumul M3, se ajunge cu ușurință înapoi în Chișinău.

Principalul obiectiv turistic din acest traseu este vinăria, bineînțeles. De aici îți poți procura lejer o sticlă de vin, dacă ești dispus că o cari. Personal recomand vizitarea și a satului Mileștii Mici (un ocol mic spre sud din orașul Ialoveni), dacă tot decizi să treci pe la vinărie. 

Pentru cei cărora tura li se pare prea simplă, o pot complica cu trecerea prin Băcioi, și reîntoarcerea în Chișinău pe lîngă aeroport (așa am procedat noi, în vară). Sau, pentru cei care vor mai mult, Băcioi, Revaca, Sîngera, și înapoi în Chișinău pe drumul național R2.

2. Criuleni

Una din cele mai frumoase surprize din acest an a fost tura spre Criuleni, efectuată în doi, cu un amic. Din Chișinău am ajuns la cercul de la Cricova, iar de-acolo, pe drumul național M21, am ajuns la Nistru. La intersecția dintre M21 și R23 se află o plăcintărie foarte gustoasă: recomand cu căldură. 

De la Nistru am mers pînă la gura de vărsare a rîului Răut în Nistru, apoi la peștera Surprizelor, și apoi în Criuleni, unde m-am scăldat la plajă. În continuare, am mers de-a lungul malului Nistrului - plăcere extraordinară - pînă în satul Coșernița. De-acolo, pe R4, și apoi M21, ne-am reîntors acasă.

Tura este extraordinară deoarece implică mai multe elemente deosebite: 

  • drumul M21, care e foarte bun, și destul de safe, plus mai multe văi (dar și dealuri), ce te ajută să obții viteze spectaculoase;
  • mai multe obiective turistice: Peștera Surprizelor, rîul Răut, malul Nistrului, Criuleni, rîul Ichel (gura sa de vărsare în Nistru);
  • un traseu off-road excelent pe malul Nistrului.

Totodată, tura este destul de grea, solicitînd deplasarea a peste 100 km. Însă fiecare km parcurs merită!

3. Strășeni

Strășeni reprezintă o tură de cicloturism medie ca și dificultate (70 km), și destul de banală. În acest oraș se ajunge rapid (într-o oră), pe drumul național E58. În continuare deplasarea se face spre Scoreni (niciodată nu prefer să mă reîntorc pe același traseu acasă), Malcoci, Nimoreni, Suruceni, și deja spre Chișinău. 

Pentru cei care vor să-și complice ușor cursa, o pot face continuînd din Suruceni spre Dănceni și Sociteni, și apoi pe E584 spre Chișinău. Sau incluzînd în tură și satul Făgureni, un sat destul de pitoresc din apropierea Strășeniului, dar, atenție, cam blocat (cu drumuri proaste) de drumurile principale.

Un pic mai sus de Scoreni, pentru cei care vor să intre 1 km în pădure, se află Stejarul lui Ștefan cel Mare. Lîngă Suruceni se află mănăstirea Sf. Gheorghe - destul de faină, printre altele. Ce nu-mi place la această tură este drumul G70 (Strășeni - Scoreni), destul de prost, printre altele, și faptul că Făgureni, un sat foarte pitoresc, nu este conectat cu G70 (a trebuit să merg aiurea prin pădure, ca să răzbesc la el).

4. Anenii Noi

Ultima tură efectuată de mine în acest an, spre Anenii Noi, s-a dovedit a fi destul de simplă și plăcută. La Anenii Noi se ajunge în maxim 2 ore, pe drumul național R2. Drumul este preponderent plat, astfel că se parcurge foarte ușor. La Chetrosu se vînd plăcinte foarte gustoase, așa că nu ezitați să vă înfruptați.

De la Anenii Noi ne-am deplasat la Castelul Mimi, Bulboaca. De-acolo, ne-am întors în Chișinău pe următorul traseu: Bulboaca, Socoleni, Botnăreștii Noi, Chirca, Mereni și Humulești. Recomand mai degrabă acest traseu decît direct înapoi pe R2: credeți-mă că satele vizitate au peisaje foarte plăcute. Traseul implică în jurul la 90 km, dar drumul este preponderent plat, așa că kilometrii se parcurg ușor.

TURE MAI DEOSEBITE

5. Căpriana

Căpriana este, în mod clar, o tură clasică pentru cicloturismul din Basarabia. Este, probabil, cea mai frecventă, și cea mai des realizată tură din RM (eu singur am făcut-o de vreo 3-4 ori). De regulă, această tură este făcută cel mai des pe asfalt, în felul următor: Chișinău, drumul național E58 (Strășeni), apoi drumul R24 (prin Pănășești și Ciobanca), și deja înapoi în capitală pe E581. Undeva în jurul la 70-80 km.

Personal, însă, sînt un fan off-road, așa că voi recomanda un alt traseu, "clasic MTB", mult mai aventuros și interesant, pe care l-am făcut în această vară. Din Chișinău, prin Durlești, se poate ajunge în Dumbrava, iar de-acolo se continuă off-road prin Trușeni și Cojușna, pînă se ajunge la Ocolul Silvic Strășeni. De la Stația de transmisiuni Radio-TV din Strășeni, care adăpostește cea mai înaltă construcție din RM, se intră în Codri, de unde se poate ajunge direct în Căpriana. Drumurile din pădure, să nu vă temeți, sînt foarte bune. Și cu șanse mici (dar totuși consistente), de a te pierde nițel prin pădure :) .

La întoarcere, noi am ridicat dealul din Căpriana spre drumul E581, ca mai apoi, 2 km mai jos, să intrăm din nou în Codri ca să ieșim direct în satul Condrița. Ei bine, aici voi fi categoric: nu urmați acest traseu. În primul rînd, ridicarea dealului e un proces foarte obositor, în al doilea rînd, cel de-al doilea drum prin Codri s-a dovedit a fi foarte prost și neplăcut, în plus cu multe gîze iritante. 

Cea mai bună variantă este ca, de la mănăstirea Căpriana, să o luați direct prin pădure pînă la stejarul lui Ștefan și Mare și satele Scoreni și Malcoci. Din Malcoci, deja, cei care vor să viziteze Condrița o pot face mergînd puțin înapoi (spre nord). Sau o pot lua direct acasă, spre Chișinău.

Ca și avantaje și obiective turistice din această tură de cicloturism pot menționa: mănăstirile Căpriana și Condrița, stejarul lui Ștefan cel Mare, și mulți mulți codri și natură. O tură deosebită ce merită a fi realizată!

6. Traseul de cicloturism Pașcani-Rîșcova

O altă tură mai deosebită la care am participat este cea organizată de EcoVisio în 12 iunie 2021, cînd ei au lansat traseul cicloturistic Pașcani - Rîșcova. Tura a fost interesantă, cu mulți participanți, socializare, plăcinte gratis, și vizitarea EcoVillage. Traseul, însă, care s-a dovedit că l-am mai făcut 2 ani înainte, nu prea îl recomand: nu este nici interesant, plus nici drumurile nu mi-au părut bune și plăcute deplasării.

Ei bine, altceva vreau să menționez aici. Împreună cu un amic, am hotărît să facem un ocol spre est și să ne întoarcem pe alt drum în Chișinău: prin Hîrtopul Mic și Mare. Ei bine, de la Hîrtopul Mare spre Zăicana este o porțiune off-road pur și simplu spectaculoasă, care mi-a lăsat împresia că mă aflam în munți. Atît de mult mi-a plăcut, încît acum mă gîndesc să o mai vizitez odată, reintegrîndu-o într-un alt traseu de cicloturism, mai interesant. Cum? Nu știu, urmează să mă gîndesc în vara viitoare.

7. Tura de Aur: Spre Bălănești (429 m)

Cea mai deosebită tură pe care am făcut-o în acest an este cea în care am vizitat cea mai înaltă înălțime din Basarabia: dealul Bălănești, 429 metri. Tura am început-o prin luarea trenului din Chișinău, pe la ora 9, ca pe la 11.00 să "debarcăm" în satul Pojarna, stația de tren Bahmut. De-acolo ne-am deplasat prin Rezervația Plaiul Fagului spre Rădenii Vechi. Fun Fact - rezervația este îngrădită, și are drumul închis, dar paznicii îți permit să treci pe drum (dacă vorbești cu ei), cu condiția să nu "umbli" pe la lacuri :) .

Din Rădenii Vechi ne-am deplasat spre Bălănești pe drumul G89. Pe această porțiune de drum, de la răscrucea spre satul Alexeevca, se află o vale extraordinară, pe care am prins o viteză de 68 km/h (conform Strava) - recordul meu personal. Din satul Bălănești am urcat pe deal, unde priveliștea, și liniștea, sînt impresionante. 

În continuare, deoarece era trecut de ora 16.00, ne-am îndreptat direct spre Chișinău, prin Căbăiești, Pîrjolteni, Lozova și Strășeni. Undeva la 20.30 eram în centrul Chișinăului. Personal aș recomanda ca această tură să fie făcută în lunile iunie și iulie, cînd soarele apune mai tîrziu, existînd mai multă lumină de zi la dispoziție pentru deplasare.

Tura este deosebită și spectaculoasă, prezentînd un mix dintre rezervație, peisaje, dealuri și văi (bune pentru viteză), drumuri asfaltate, precum și de țară, bune, și sate pitorești (Rădenii Vechi pare încremenit în istorie). Recomand cu ardoare!

Pentru cei care vor să se inspire, sau/și să-și creeze propriile ture de cicloturism, pot să-mi viziteze și analizeze turele pe Strava, unde mi-am înregistrat 14 ture. Pentru cei care vor să vadă fotografii ale locurilor vizitate, le pot găsi pe Instagram, utilizînd hashtag-ul #cicloturismrm. Multă baftă!

Comentarii

Trimiteți un comentariu